Wednesday 2 March 2011

:: KRU > HikaYat MerOng MahawangSa ::

 
     
          ASsalamualaikum semua.. korang bace tajuk kat ats tu? haaa..aku nak cakap sikit pasai criter trbitan KRU yang terbaru ni. HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA.(THe MALAY CHCRONICLES) Actually aku tak amek pusing sangat movie2 latest nie, coz ape yang aku tahu, kalo ade aku tengok, kalo tak ade suruh orang download,hehe Tapi tadi dalam kelas Lecturer aku ade lar crite pasal Cerite ni dan aku agak kagum dan tak  sabar nak tengok kehebatan cerita ni.
  
          Kalo KRU buat filem, opkos best kan (cicakman tak best pon,hik2), Menurut cerita lecturer aku tue, cerita kali nie hebat betul, sebab ade ala-ala lord of the ring dan pirate of the carribean, hah..gitu..Cerita ni jugak filem epik arahan Yusri Abdul Halim terbitan KRU Studios telah menelan belanja lebih kurang 8 juta. banyak woo...Lagi best, selepas sedutan aksi-aksi menarik filem nie ditayangkan di European Film Market,Berlin, 25 buah negara dah cop awal-awal nak daptkan hak pengedaran filem tu.hmmm.... kat Malaysia tak masuk tayang lagi kan.

          (sumber Utusan Malaysia Online)  Filem HMM yang ditulis oleh Amir Hafizi ini mengisahkan tentang seorang nakhoda dan pahlawan yang bernama Merong Mahawangsa yang dikatakan berasal dari keturunan Iskandar Zulkarnain.Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu di bawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah.
        
          Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka (dikatakan terletak di utara Malaysia) untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.
Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda.

     HMM ini diterajui oleh pelakon tempatan dan luar negara seperti Stephen Rahman Hughes, Gavin Stenhouse, Jing Liu, Wan Hanafi Su, Khir Rahman, Datuk Rahim Razali dan Ummi Nazeera.



cantek pakaian dyorang kan..ahaks~
agak-agak bole lawan x kapal pirates of the caribean erk?
          Hah, puas cuci mate erk...hehe.. Sepatutnya diberi penghargaan lar kat KRU kerana buat satu filem sejarah melayu yang dapat menembusi pasaran antarabangsa. Dan budaya , sejarah dan adat ketimuran kite dapat lar ditonjolkan di mata dunia.. X gitu.hehe... (^_^)

4 comments:

Hashira Yusoff said...

saya sokong!!

HaRunA sHikAnO said...

@hashira Yusoff kamu sokong ape yerk??hehe

hos getah © 2011 said...

salam sila submit blog anda di http://malaysia.forumms.net/forum
dan serta kan serba sedikit post tentang blog anda di sane,jgn lupa tingakkan url blog anda di sana..
daftar free submit blog free..
sertail kami kta berforum di sana.. TQ
submit di ruangan blog

HaRunA sHikAnO said...

@hos getah © 2011 okeh! thnx sharing!