Thursday 7 April 2011

::Sape Cipta YOUTUBE?!::

 
     Assalamualaikum semua warga alam maya. Hari nie aku nak kongsi pasal info mamat2 hensem nie. Ni bukan nak cari jodoh ok! Tapi nak bagitau pasal ape yang dia telah buat kat dunia sekarang. Yang dah tahu pasal mereka nie, baca lah lagi untuk tambah lagi banyak info, dan pada yang tak berapa tahu, teruskan pembacaan anda ok! Kenapa nak kena baca? kenapa kena tahu? ok2! duduk diam-diam dan baca leklok.hehe
     Sebagai pengguna internet tegar macam aku dan anda-anda semua, mesti korang pernah guna things that had been created by this 3 young man. Ape die? korang biase cari video,tengok video,download video,upload video kat mane erh? YOU TUBE??Haaa, tu lah benda yang aku nak fokus. You tube! You tube telah dibina pada tahun 2005 oleh mereka bertiga iaitu Chad Hurley,Steve Chen dan Jaweb Karim.
     Idea untuk penghasilan youtube ni adalah kerana mahu share idea dan video kerana kalau nak hantar guna email size file tersebut agak besar. YouTube ni jugak dapat connect manusia kerana satu dunia dapat share video dyorang kat sini.Lebih kurang macam facebook tapi keadaan disini lebih kepada video dan info sharing.Selain itu ,YouTube memberi peluang kepada kita untuk menjadi pengguna dan pembuat atau producer and consumer.Nape aku cakap camni? kerana kita akan jadi pengguna/consumer apabila kita mengdownload video dalam tu. Besides, kita akan jadi producer/pembuat pabila kita mengupload video ke dalam youtube dan akan dishare diseluruh dunia. hebatkan.!
      Sebenarnya aku nak fokuskan cerita aku kat Jaweb Karim tu, hensem kan mamat nie.haha(gatai).Actually aku terdetik hati nak tulis pasal ni sebab tadi time kelas lecturer aku dengan tibe2 suruh cek google siapa pemilik name nie,. Rupe-rupenyha milik seorang lelaki berbangsa Bangladeshi American. Lahir pada tahun 1979 di east Germany.Lulusan dari University of Illinois at Urbana-Champaign, Stanford University dalam bidang bachelor's degree in computer science.Ketika die bekerja kejap kat PAypal , Jaweb Karim berjumpa dengan Steve Chen dan Chad Hurley.Lalu dari situ tumbuhlah idea dan penubuhan YouTube. Video pertama diupload oleh Jaweb Karim bertajuk Me at The Zoo pada 23 April 2004.
     Kalau korang perasan Jaweb Karim dan rakan-rakan nya still muda lagi dan dah boleh jadi kaya dengan kepakaran yang ada. Macam Mark Zuckerberg jugak, muda dan berjaya.agak-agak bila Malaysia nak produce manusia macam tu.Mungkin ade cume belum global kan. Maybe aku ke suatu hari nanti(hahahaha,gelak perasan).

 




Chad Hurley
Steve Chen
Jawed Karim

     Orait! saje je share info pasal dyorang kerana kita sebagai pengguna ape salah nya mengenali pencipta hebat tu.Bukan takat main guna jew, at least ade gak pengetahuan sejagat.Korang surf Youtube wat pe erk? tengok cikgu shida erk?hahaha..
Adios~



2 comments:

AizA said...

wah... bgs mereka ni... brilliant... tapi banyak yg salah guna youtube...

Ash Shikano said...

@AizA
betul tu! sokong cik aiza! kalo pandai manfaatkan lagi bgus...kan2..